Kommentar. Småbruksdrømmerier Bør vi avkreve presise verdensbeskrivelser fra en Kulturredaktør som vil gjøre en hjemme-hos-reportasje med sitt store idol? Markens grøde av Theodor Kittelsen (1907) Eilif Guldvog Hartvedt Eilif Guldvog Hartvedt Eilif Guldvog Hartvedt kritiker og redaktør for BLA Publisert onsdag 26. mars 2025 For å lese denne artikkelen må du ha abonnement på BLA. Allerede abonnent? Logg inn her Digitalt abonnement: 1 kr for en måned. Deretter 39 kr per måned. KJØP Fysisk og digitalt abonnement: 199 kr for tre måneder KJØP Allerede abonnent? Logg inn her Min side kritikk
En bærepose full av halvsannheter Når det motsatte kan være like sant, blir livsrådene til de kreative ubrukelige
Den brutale virkeligheten Jeg vet ikke, jeg var ikke der er på mange måter en godkjent debut, men stoler i for stor grad på sin egen sterke historie.
En tid å leve med Johanne den vanvittige er en mørk og dyster bygderoman som er langt mer flertydig enn forlaget vil ha det til.
Reiser i en avfortryllet verden Jeg forstår ikke helt hva den desillusjonerte lektoren gjør i India, eller hva han leter etter. Det eneste jeg er helt sikker på er at han ikke finner det.
Hellig kapital (mixtapes vol. 2) Triks handler om å skjule hva man egentlig driver med, det er en avledning- og forførelseskunst, men Triks gir fra seg alle knepene sine.
Ikke jente, ennå ikke kvinne Med sjarm og teknisk teft viser Frida Fliflets debut vanskene ved å navigere seg i en verden med marsipankake, graviditetstester og lengsel.
Etterlivstiden At Tor Ulven etter sin død har beholdt og befestet sin posisjon som en av Norges viktigste poeter er det ingen tvil om, men hva slags posisjon er det egentlig?
Skikkelsene i bøkene lever fortsatt Intervju med måendens poet, Ingvar Gundersen. Han har skrevet diktet "Bokskapet".
Hvor langt unna et Andy Warhol-verk er egentlig Oskar Westerlin? Oskar Westerlins ekstreme øvelser i provokativ offentlig narsissisme løfter ham fra bare å være influenser, til å bli vår tids fremste performancekunstner.
Svar til Røkkum: Hva vi snakker om når vi snakker om poesi. Den fortellende, virkelighetsnære samtidspoesien er et symptom på en offentlighet som er i ferd med å vende poesien ryggen.
Glem Pablo Neruda. Rydd plass for Gabriela Mistral. Det er på høy tid å få øynene opp for Chiles første nobelprisvinnende forfatter.
Slipp Ruby fri! April Alexandersdottir skriver klokt og innsiktsfullt om å forholde seg til intimitet når man er affisert av pornoens illusjonskraft.
Den entydige ironien Bendik Wold skriver drivende godt om Thomas Mann, men han kunne godt satt av enda mer plass til å drøfte ham som litterær håndverker.
Magisk teori og grenseløs empati Susanne Christensens debutroman snor seg i hendene på meg. Når jeg tror jeg har grep om den, finner den nye veier.
Elsk meg i morgen Elida Karos debut skriver seg inn i en tradisjon av bøker skrevet av relativt unge forfattere som både forherliger og grøsser over sin egen rusfylte ungdom.
Naturen tenkjer mykje på form Intervju. Månedens poet er Bjarne Bjørnevik. Han har skrevet diktet "Om våren finn eg ei furukongle i det brune graset".
Lek og alvor i Wichneland Wichnes kvartett er kanskje ingen kvartett. Men bøkene viser en poets modning, og at denne utviklingen speiler tidens gang.
Livet, referert I Heidruns gate skriver Per Schreiner med bevisst knapphet, men romanen blir aldri mer enn en stiløvelse.
Sentimentalitetens gartner Nina Bjordal forsøker å forankre et økofeministisk idémateriale i en roman om sorgarbeid, men ender med å drukne språket i svulstige, banale metaforer.
Det hellige og det banale Når Ida Gilbert ønsker å utforske utfordringene i Den norske kirke blir det omtrent like kjedelig som kirken selv.
En tåke av ensomhet Med Lenny har forfatter Helene V. Nortvedt gjort en god jobbe med å få frem følelsen av fremmedgjorthet hos et ungt menneske i dag.
Mamma til Michelle skapte KI Vauhini Varas historie om internett kulminerer i et slags grotesk KI-stilleben over den kosmetiske operasjonens tidsalder.