Intervju

Den andre jobben til Jon Øystein Flink

Bare de færreste kan leve av å være forfatter. Så hva gjør de da, de som skriver?

Publisert digitalt

Hvilken jobb har du ved siden av skrivingen og hvorfor akkurat denne jobben?

Når sant skal sies, så har jeg ikke en ordentlig jobb ved siden av skrivingen. Eller for å si det på en annen måte: Jeg er ikke ansatt noe sted. Da jeg debuterte som forfatter i 2003 visste jeg ikke at forfattere støtt og stadig blir invitert ut på opplesninger, men dette var en sideeffekt jeg til dels satte stor pris på, og siden jeg hadde syslet med tryllekunst siden jeg var barn, begynte jeg mer og mer å flette inn magiske numre i opptredenene mine. Etter hvert fikk jeg lyst til å rendyrke magien, og i dag tar jeg rene trylleoppdrag. Jeg kan altså påstå at jeg har to «jobber», en som forfatter og skribent, og en som tryllekunstner.

Hva er det råeste trikset du kan som tryllekunstner?

Jeg er en såkalt fingerferdighetstryllekunstner, hvilket vil si at jeg ikke holder på med dyre kasser som brukes til å sage damer i to, men bruker skills til å underholde folk, og helst med hverdagslige objekter som jeg har i lommene, mynter, kortstokker, snorer, blyanter eller kopper og så videre. Jeg er ikke helt sikker på hvilket triks som er råest, men jeg pleier å få ganske bra respons på en rutine hvor jeg snorter mynter opp i nesa og trekker dem ut igjen fra det andre neseboret før jeg spiser en annen mynt og trekker den ut av øret.

Og som forfatter?

Som forfatter prøver jeg så godt jeg kan å unngå triks, men det ér og blir umulig. En god tekst blir alltid bedre når forfatteren bruker noen små triks som overrasker leseren, men jeg har ikke så mange navn på litterære triks. Jeg vil kanskje si at det å gå fra det dypt alvorlige til det komiske på et kort avsnitt kan være et litterært triks jeg har sans for.

Opplever du at det er en overlapping mellom skriving og trylling?

Å være tryllekunstner innebærer også at man må skrive. Så på den måten er det en del overlapping mellom disse to kunstartene. I en magisk akt fremført på en scene, men også innen såkalt nærmagi, er tryllekunstnerens suksess alltid avhengig av at han fremfører et slags drama, med konflikt og det hele, så jeg vil si at treningen som tryllekunstner har mye med skriving å gjøre. 

Tryllekunst og skriving er ikke kanskje ikke 9-til-4-jobber? Hvordan strukturerer du hverdagen? Har du et kontor du jobber fra?

Jeg har ingen klar struktur, og jeg jobber hjemmefra. Men jeg elsker å øve, jeg kan sitte i ukevis og bare øve på en liten move, og trylling blir man aldri utlært i. Når det gjelder skriving så fungerer jeg på den måten at jeg skriver noe hver dag, men idet jeg forstår at denne teksten må bli en roman, da jobber jeg dag og natt helt til den er ferdig. Jeg er ikke typen som skriver jevnt og trutt hver dag slik mange profesjonelle forfattere skryter av at de gjør. Det blir for kjedelig for meg. Jeg vil ikke leve et rutineliv, og heller ikke et halvt liv. 

Funker det ene som et avbrekk fra det andre, altså at du noen ganger har skrivedager, men bryter opp med litt trylling? Eller motsatt?

Til tider har det vært nettopp sånn, ja. De siste årene har jeg nesten bare drevet med trylling. Jeg har ikke gitt opp skrivingen, men jeg har ikke fått til noe som har engasjert meg nok til at det har blitt bok av det, men i det siste har jeg begynt å skrive mer og mer, så da kan det hende jeg er på sporet av noe, og da blir tryllingen nedprioritert hva angår øving, men jeg står alltid parat til å ta en tryllejobb, uansett. Det er jo én av de beste måtene å møte mennesker på, altså som tryllekunstner, å se andre mennesker fra magikerens perspektiv, det er en helt unik posisjon til å betrakte mennesker.

Har tryllingen vært til inspirasjon i noe du har skrevet?

Jeg har lenge hatt en plan om å skrive om en tryllekunstner, men foreløpig har jeg ikke helt funnet den beste løsningen. Det er imidlertid sånn at jeg har lært mye som tryllekunstner som også er nyttig kunnskap for en forfatter. Jeg har vel fått en del praktisk erfaring og vet dermed mye mer om hvordan man skal manipulere publikum.

Hvis en fremmed person spør om hva du jobber med, hva svarer du da?

Hvis den fremmede personen er høyt på strå, eller har en viktig stilling av en eller annen art, pleier jeg å si at jeg er forfatter, for det å være forfatter trumfer det meste, i folks hoder (jeg mener ikke selv at det trumfer noe som helst), men hvis jeg treffer arbeiderklassefolk fra Fredrikstad, for eksempel, så sier jeg heller bare at jeg skriver, at jeg skriver for aviser, tidsskrifter etc. Ja, eller så drar jeg et trylletriks, og da blir stemningen stort sett mye bedre, for folk er mer glad for å treffe en tryllekunstner enn en trøttsom forfatter.

Hva tenker du må være drømmejobben ved siden av å skrive?

Jeg får vel sitere Tor Ulven (fritt etter hukommelsen): Det er ikke arbeidsledigheten vi burde få bukt med, men arbeidet i seg selv. 

Finnes det forresten noen folk du gjerne skulle ha tryllet bort?

De fleste tryllekunstnere bruker små, snertne damer som assistenter. Noe sier meg at det ville vært mer imponerende å trylle bort en tyngre dame (eller mann) med noen kilo på baken, altså heller det enn en snerten snelle på 48 kilo: Kanskje Trine Skei Gr… altså, ikke at jeg har noe i mot henne eller at jeg syns hun er for tjukk. Men heller Trine enn Knut Arild Hareide. Alle ville jo skjønt hvor lett det er å få ham til å forsvinne. På en annen side tror jeg Knut Arild hadde passet godt i rollen som tryllekunstner selv. 

Powered by Labrador CMS